Miron Rm vin roșu pe care nu-l puteam face înainte. Am investit 3,4 milioane de euro în extinderea cramei și ne pregătim să lansăm servicii turistice cu cazareadic, CEO Crama Liliac: Efectele schimbărilor climatice, în mod paradoxal, ne-au ajutat să produce
ianuarie 22, 2024
Crama Liliac din Batoș, județul Mureș, estimează o creștere a vânzărilor cu 20% în acest an, ca urmare a investiției de 3,4 milioane de euro realizată anul trecut în creșterea capacității de producție. De asemenea, are în plan să lanseze servicii turistice, care vor include și cazare, la Batoș, unde produce vinurile. Pentru anul 2024, planurile mai includ lansarea unor noi sortimente de vinuri, precum și extinderea parteneriatelor cu retailerii, a declarat, într-un interviu, pentru Economica.net, Miron Radic, CEO-ul Cramei Liliac (foto stânga).
Miron Radic a studiat Administrarea Afacerilor, respectiv Marketing și Managementul Producției la University of Economics din Viena, unde a scris lucrarea de licență despre vinurile românești. ”Direct de acolo, am fost angajat de domnul Alfred Michael Beck, fondatorul Liliac, în cadrul amb Holding, compania care deține crama. Din 2015 am gestionat crama, iar din 2018 am devenit directorul general al cramei și responsabil pentru întreaga companie”, își amintește acesta.
Povestea Liliac a început la jumătatea anului 2010, iar gamei de vinuri proprii i s-a alăturat în aprilie 2022 colecția Tandem, realizată în parteneriat cu Crama Castel Mimi din Republica Moldova, deținută de Adrian Trofim (foto dreapta). Până la finalul anului 2022, au fost vândute 38.000 de sticle de vin: 60% au fost de vin alb, 25% de vin rosé și 15% vin roșu. Vinurile au intrat în vânzare în magazinele de specialitate și retail în a doua jumătate a anului 2022, și au înregistrat, până la finalul anului, o cifră de afaceri de 650.000 de lei.
În 2023, cifra de afaceri a cramei a scăzut cu 5% față de 2022, ca urmare a realizării investițiilor care au dus la oprirea activității de îmbuteliere pentru aproape trei luni. Dar, investiția de la Batoș a urcat capacitatea de producție de la 450.000 de sticle la 600.000, și a adăugat liniei de producție și alte funcții.
”Pentru Liliac, 2023 a fost un an de tranziție, cu multe investiții în mărirea capacității de producție, motiv pentru care încheiem anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 9,4 milioane de lei, cu 5% mai puțin decât anul anterior. Asta s-a întâmplat și pentru că extinderea cramei ne-a făcut să amânăm 2 luni jumătate de îmbuteliere.
Însă, capacitatea pe care o avem acum ne va permite să producem vin cât n-am produs niciodată într-un an, lucru care ne face să încheiem anul optimiști și cu așteptarea că în 2024 vom avea o creștere a cifrei de afaceri cu 20%”, a spus Miron Radic.
Planurile de expansiune includ și colecția Tandem, care va primi noi sortimente de vinuri, cum ar fi un ice wine de desert care ”merge foarte bine pe piețele externe”. Mai mult, cele două crame explorează și potențialul de a duce vinurile Tandem și către alți retaileri. În prezent, acestea se găsesc pe rafturile marilor magazine din România, cum ar fi Kaufland, Selgros și Auchan, dar și la magazinele online, cum ar fi grupul eMAG, inclusiv Freshful sau magazinele specializate – AlcoolDiscount.ro și FineStore.
De asemenea, crama se pregătește să ofere și experiențe turistice vizitatorilor, inclusiv cazare, la Batoș, acolo unde se află crama Liliac și unde sunt produse vinurile.
”Ne vom concentra atenția și pe enoturism, oferind spații pentru evenimente și cazare. Aceasta va fi o oportunitate pentru oameni să înțeleagă mai bine procesul de producție al vinului și să cumpere produse direct de la cramă. Dacă ai văzut de unde vine un produs și știi povestea din spatele lui, te apropii mai mult de el. Vom vorbi mai multe despre ele odată ce suntem gata de lansare”, continuă Radic.
Inflație, cerere mai mică, schimbări climatice și război
Pe de altă parte, potrivit acestuia, provocarea anului acesta rămâne inflația. ”Nu este cerere ca înainte, iar chiar dacă vinul este tratat ca un aliment, rămâne un produs de lux. Însă, noi am rămas fără stoc cu multe produse, lucru ce nu poate decât să ne confirme că atâta timp cât noi oferim calitate, clienții vor continua să rămână alături de noi. În 2024 continuăm să găsim soluții pentru provocările venite din primele semne ale unei posibile crize financiare și să facem ce știm mai bine, să producem vin de calitate”.
Schimbările climatice sunt o provocare pentru toata industria viticolă, însă încălzirea globală a adus și un avantaj neașteptat. Temperaturile mai mari au ajutat Crama Liliac să producă vin roșu. Există însă și reversul medaliei, respectiv vremea impredictibilă și furtunile puternice care apar brusc și care pot afecta recoltele, la fel cum se întâmplă în multe alte țări europene.
”Pe de-o parte, efectele temperaturilor mai mari apărute în urma schimbărilor climatice, în mod paradoxal, ne-au ajutat să producem vin roșu pe care nu-l puteam face înainte. Fiind mai multe luni de căldură, ne ajută ca vinul să ajungă la maturitate.
În schimb, vremea puțin predictibilă este un obstacol și pentru noi. Neștiind ce se întâmplă cu vremea, furtunile puternice care apar brusc, ne pot afecta recoltele. Noi lucrăm cu o stație meteo de ultimă generație care ne ajută să preîntâmpinăm probleme ce-ar putea apărea din cauza schimbărilor climatice”, explică CEO-ul.
O altă dificultate pentru business este războiul din Ucraina, mai ales pentru colecția Tandem pentru că multe dintre materiile prime, cum ar fi sticlele Tandem, erau produse acolo. Dar, în mod special, impactul a fost unul emoțional.
”Războiul din Ucraina ne-a influențat în primul rând la nivel emoțional, tocmai pentru că războiul este aproape și pentru că oameni nevinovați suferă. Castel Mimi a fost unul dintre primele locuri care au oferit adăpost pentru refugiați, iar Adrian și familia lui au ajutat multe familii în primele săptămâni de la începerea războiului”, a mai spus reprezentantul Cramei Liliac.